2011. 04. 02.

Projekt sablon - mit? és miért?

Az alább részletezett jótanácsok több weboldalon és fórumon megjelentek az elmúlt években, összegyűjtve talán egyszerűbben értelmezhetők.
  • Ezek csak tanácsok, csinálhatod teljesen másképpen is!
  • A végeredmény nem lesz kicsi, aminek oka a dokumentálás megkönnyítése. Így több idő maradhat a tényleges tervesére és nem kell a gépies feladatokkal cicázni.
  • A sablon lényege, hogy tényleg gyorsan dolgozhass. Ehhez a szoftver adott, használd ki a végletekig!

Hogyan?

Eddigi Revit-es éveim alatt nem csináltam publikus, feltöltött sablont. Ennek oka egyszerű: olyan nincs ami mindenkinek jó. Alapból egy a tanfolyamokhoz elegendő sablont szoktam osztogatni, a feltöltést pedig egyedi igények alapján csináljuk meg.
Feltételezem, hogy rendelkezésedre áll valamilyen magyar nyílászáró stb. könyvtár.
  1. Találd ki hol tartod az alkotóelemeket (Content)! Szerintem a hálózatra egy mindenki által elérhető, megosztott könyvtárba. A saját elemeket minden esetben kezeld külön a hivatalos Autodesk-es és egyéb tartalmaktól.
  2. Keresd meg a kezdőpontot, tegyél rá Referenciasíkokat, nevezd el őket és Rögzítsd!
    Részletek >>
  3. Jelölések
    Sokad rangúnak tűnő probléma, de érdemes ezeket előre megcsinálni. Nyitogasd meg az Autodesk-es (vagy egyéb) családokat, formáld a saját képetekre és mentsd az 1. pont szerint.
    Töltögesd be őket a projektbe. Igaz, hogy ez jelentősen növeli a fájlméretet, de előbb-utóbb úgyis meg kell tenned.
  4. Tervlapkeretek / címpecsétek
    Ez is egy egyszerű családszerkesztési feladat, csinálhatod akár a korábbi DWG pecséted szétrobbantásával. Arra figyelj, hogy a végén foglald csoportba és lakatold a lapkeret jobb-alsó sarkába, különben a lapméret módosításakor érdekeseket láthatsz.
  5. Nézetablakok
    Akkor kerülnek előtérbe, ha a különféle nézeteket szeretnétek irodán belül másként megjeleníteni. Milyen nézethez milyen feliratokat teszel vagy nem teszel. Ez a lépés hipp-hopp megvan.
  6. Nem könyvtári tartalom, vagyis Rendszer családok
    A Fal, Födém és Tető-típusokat kénytelen vagy egyszer végigzongorázni manuálisan. És persze ne maradjanak ki az igazi nyalánkságok, úgy mint Függönyfalak, Függönyfal panellek és Osztóbordák és Profilok, amiknek érdemes egy kis gyakorlat után nekifogni.
  7. Kigyűjtések tervlapokon?
    Ha szeretnéd igen!
    A táblázatokat érdemes csak egyszer végigjátszani. Van mód a sablonok átszedésére, de miért ne tennéd be rögtön a sablonba. A táblázatokat pedig süsd el tervlapokra.
    Részletek >>
  8. Nézetek
    Amiket mindig létrehozol: Földszint, Első szint, Homlokzatok, de igény szerint egyéb segédszintek is játszhatnak, úgy mint Alapozási sík és Mennyezettervek…
  9. Nézettípusok
    A különböző célú, de azonos jellegű nézetek jó elkülönítéséhez javasolt. (A falmetszet nem mosódik össze a teljes épület metszeteivel, a falnézet a teljes homlokzattal...) Hozz létre típusokat funkció szerint, folytatás a Nézetsablonok pontban.
  10. Szűrők
    Fontos! Ha most nem állítod be, nem is fogod használni ezt a funkciót :( Amikor kelleni fog valamilyen tulajdonság alapján szűrni bizonyos nézetek bizonyos elemeit nem fog eszedbe jutni, plusz munkád lesz vele amikor nincs idő semmire, és szenvedni fogsz a kézi felülbírálásaid egységesítésével, mintha csak valami CAD programban... Két irányból fuss neki fejben: dokumentáláskor milyen elrejtési, felülbírálási igények lehetnek, illetve, hogy szerkesztés közben milyen tulajdonság szerint rejtenél el elemeket csoportosan.
  11. Csatolás helyőrzők
    • Ha abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy a szakágak Revit-elnek csatolj be egy-egy modellt (amit mondjuk a sablon mellé mentesz) mindenkié helyett és rendezd le a grafikai felülbírálásokat, a szükségtelen kategóriák és egyebek elrejtését. Utána éles helyzetben elég a Csatolások kezelése ablakban "újratölteni" a projektet, a felülbírálások megmaradnak.
    • Ha CAD-ben kapod a dolgokat és a társtervezőidnek vannak fóliaszabványai, amiket be is tartanak eltudod játszani ugyanezt egy üres, de befóliázott rajzukkal.
    • Ha teljes a káosz, akkor ezt a lépést ugord át.
  12. Nézetsablonok
    Ha nem szeretnéd az egyedi felülbírálások erdejét bebarangolni... Add meg a nézettípusokhoz tartozó részletes (Lépték, Részletességi szint, Láthatóság/Grafika) beállításokat és felejtsd el az egyedi felülbírálást. Ezzel  a legkritikusabb rajzolószoftver-problémát előzheted meg, miszerint átszerkesztéskor ellenőrizni kell az összes nézetet, amire a beavatkozás kihathat.
  13. Anyagok és Kitöltési minták
    Meredek téma, ha különleges igényeid vannak törölj ki mindent a sablonból és hozd létre az elkülönítendő anyagokat. Sraffozási mintákkal kapcsolatban javaslom, hogy ne általános neveket használj, "Átlós sraffozás" helyett például a "Téglafal metszet sraff" ajánlott. NE annyi anyagot adj meg, ahányféle sraffozást szeretnél, hanem annyit amennyit külön szeretnél kezelni (például a PTH 30 <> B30, Y G2 <> Y G4). Jól felépített szerkezetekből jó mennyiségszámítások lesznek...
    Részletek >>
  14. Vonaltípusok
    A javaslat ugyanaz, mint a kitöltéseknél, inkább a felhasználást találd ki és ne a kinézetéről nevezd el. Előfordulhat, hogy lesznek azonos tartalmú, de más nevű típusok, de a lényeg, hogy mindegyiket a maga helyén használd.
    Részletek >>
  15. Vonalvastagságok
    Az alap 16-félét nyugodtan visszaveheted, szerintem 6-7-ből mindent meg lehet oldani. Az 1-est tartsd be a sraffoknak, a többi esetében szabad a pálya, csak arra figyelj, hogy a járatos léptékben jól nézzenek ki együtt.
  16. Objektumstílusok és vonalstílusok
    Ezek már adják magukat, a minek-milyen-micsodái-lehetnek kérdést válaszold meg magadban és baj nem érhet. Felhívom a figyelmedet, hogy a családokban létrehozott alkategóriák a projektben megjelennek, használd őket következetesen. Ha az anyagozások gondját-baját is szeretnéd levetkőzni javasolt családszerkesztőben a <Kategória alapján> használata, amit azt jelenti, hogy az adott projekted objektumstílusai dominálnak.
Mire idáig eljutsz az olvasással a fontosabb elnevezéseket már bizonyára kitaláltad magadnak a családok, anyagok, munkarészek és nézetek azonosítására, ha mégsem kezdj el gondolkodni a szűrhetőség szemszögéből. Szánd rá az időt, mert már az első projekteken többszörösen megtérül! A felsoroltak talán magától értetődőek, de a legfontosabb a Nézetsablonok és a Szűrők kérdése. Ha átsiklasz felettük később bánni fogod…